Digital Humanities Lab

Heb je het gehad met Refworks? Overweeg Zotero

Door José de Kruif   —   Sinds de Universiteitsbibliotheek heeft besloten dat iedereen Refworks moest gaan gebruiken, is het niet echt meer goed gekomen met de hoeveelheid tevreden gebruikers. Gedupeerde onderzoekers die bezig waren met een boek, zitten soms nog privé met hun allerlaatste exemplaar van Endnote dit werk af te ronden. Het enige maanden geleden uitgedeelde Office 2010 werkt niet met eerdere versies van Endnote, dus eerdaags moet er echt door iedereen worden overgeschakeld of anders de portemonnee worden getrokken voor een eigen versie van Endnote. En over Refworks zijn nog altijd fors wat klachten. In dit geval is goede raad niet duur. Er is open source software die betere functionaliteit combineert met meer gebruikersvriendelijkheid.

Zotero is de naam. Zotero is als add-on te gebruiken in de browsers Chrome, Firefox en Safari. Met één muisklik neem je wat je zit te bekijken op in je bibliografische bestand. Geen gedoe meer met filters en importeren.  Zo nodig staat er een backup van je bibliografie online, die dan weer vanaf elke machine te benaderen is. Het duurt wel even voor de gratis 300 mb van de online backup vol zijn.  Binnen het E-Humanity Approaches to Reference Cultures project is Zotero inmiddels in gebruik genomen.  Niet zonder reden, want Zotero heeft nogal wat eigenschappen waardoor het een uitstekend alternatief is.

-Het kost niets. Je bent dus ook niet meer afhankelijk van universitaire licenties.
-Je bent niet meer gedupeerd als ergens in het management wordt besloten dat nu een ander softwarepakket de standaard moet worden, zoals is gebeurd toen Endnote zeer tegen de zin van velen werd afgeschakeld.
-Niet meer verplicht een ander pakket aanleren terwijl je al genoeg te doen hebt.
-Zotero staat import toe uit meer databases dan Endnote en Refworks doen, zoals Factiva, FreePatentsOnline enz.
-Refworks beperkt de mogelijkheden tot artikelen en boeken. Zotero staat toe dat je PDF’s, patenten,  screenshots, bestanden en afbeeldingen in je bibliografie opneemt. De PDF’s zijn doorzoekbaar te maken door ze in het preferences menu te indexeren.
-Staat notities op PDF’s toe.
-Voor geesteswetenschappers zijn veel stijlen beschikbaar, waaronder De Buck. Geschiedenisstudent Rine le Compte bouwt aan een stijl die geschikt is voor papers.
-Zotero Werkt met meer tekstverwerkers samen dan Refworks, je kunt bijvoorbeeld ook met Open Office werken.
-Betere sorteermogelijkheden
-Mogelijkheid om citatiegegevens te koppelen via Google Scholar
-Mogelijkheid om op elk veld te zoeken in plaats van, zoals in Refworks, alleen op toegestane velden

Daar staan slechts enkele nadelen tegenover:
-Zotero biedt wel de mogelijkheid om de hele database te doorzoeken, maar geen algehele zoek- en vervangfunctie
-Zotero werkt in Firefox, Chrome en Safari. Maar niet in Internet Explorer.

Vergelijkingen tussen de diverse bibliografische pakketten zijn onder andere hier te vinden: http://libguides.mit.edu/content.php?pid=55486&sid=427307

2 Responses to “Heb je het gehad met Refworks? Overweeg Zotero”

1. Ben Welman

Een gratis Nederlandstalige handleiding (epub, pdf) voor Zotero is te vinden op
    Verder is er ook een standalone versie voor Zotero beschikbaar zodat je het programma ook zonder Firefox kunt gebruiken.

Ben Welman

You must be logged in to post a comment.